New Book Chapter: From Judicial Dialogue to Cosmopolitan Norms. Enhancing Democracy in Globalised States

4 mayo, 2017

(English version below)
La Profesora Clara Marsan de los Estudios de Derecho y Ciencias Políticas de la Universitat Oberta de Catalunya acaba de publicar un capítulo en el que analiza el fenómeno del diálogo judicial entre tribunales nacionales e internacionales. Se trata de un análisis desde la perspectiva de la teoría constitucional que propone entender el diálogo judicial como una práctica que puede enriquecer las llamadas normas transnacionales cosmopolitas. La investigación realizada apunta al hecho que el diálogo entre tribunales puede ser beneficioso para las democracias globalizadas si se lleva a cabo bajo unas determinadas condiciones, así como puede redundar en un fortalecimiento de los derechos humanos a nivel transnacional.
El capítulo, que se titula “del diálogo judicial a las normas cosmopolitas: ampliando la democracia en los estados globalizados” (From Judicial Dialogue to Cosmopolitan Norms. Enhancing Democracy in Globalised States) se enmarca en un volumen de la editorial Cambridge University Press titulado “Diálogo judicial y derechos humanos” (Judicial Dialogue and Human Rights) que ofrece un análisis exhaustivo del alcance, el método, el propósito y los efectos del diálogo judicial de los tribunales nacionales e internacionales sobre los derechos humanos. El análisis abarca el diálogo judicial de los tribunales nacionales de diferentes regiones del mundo, incluida Europa oriental, América Latina, Canadá, Nigeria y Malasia. El texto se complementa con estudios sobre temas específicos como los derechos de las personas LGTBI y los solicitantes de asilo que contribuyen a una mejor comprensión de los factores que estimulan o frenan el diálogo judicial. También cuenta con la contribución de jueces nacionales y del Tribunal de Derechos Humanos. El libro incluye contribuciones de destacados académicos y jueces, cuyas perspectivas combinadas proporcionan un estudio interesante y oportuno.

English

Dr. Clara Marsan from the Faculty of Law and Political Science at Universitat Oberta de Catalunya has just published a chapter analyzing the phenomenon of judicial dialogue between national and international courts. The chapter From Judicial Dialogue to Cosmopolitan Norms. Enhancing Democracy in Globalised States is analysis from a constitutional theory perspective that proposes to understand judicial dialogue as a practice that can enrich the so-called cosmopolitan transnational norms. The research points to the fact that inter-court dialogue can be beneficial to globalized democracies if it is carried out under certain conditions, and can result in a strengthening of human rights at a transnational level.

The chapter is a contribution to Judicial Dialogue and Human Rights. A book edited by A. Müller and published by Cambridge University Press. The book offers a comprehensive analysis of the extent, method, purpose and effects of domestic and international courts’ judicial dialogue on human rights. The analysis covers national courts’ judicial dialogue from different regions of the world, including Eastern Europe, Latin America, Canada, Nigeria and Malaysia. The text is complemented by studies on specific subject matters such as LGTBI people’s and asylum seekers’ rights that further contribute to a better understanding of factors that stimulate or hold back judicial dialogue, and by first hand insights of domestic and European Court of Human Rights judges into their courts’ involvement in judicial dialogue. The book features contributions from leading scholars and judges, whose combined perspectives provide an interesting and timely study.