Seminari de Recerca dels Estudis de Dret i Ciència Política

26 octubre, 2017

EL proper dijous dia 2 de novembre de 2017  a les 13:00 hores tindrà lloc una nova sessió del Seminari de Recerca dels Estudis de Dret i Ciència Política de la UOC, a la sala -1A de la seu de la UOC a Castelldefels (Av. Carl Friedrich Gauss, nº 5, Edifici B3). La sessió porta el títol “Equilibri de poder i dret internacional en les disputes al mar de la Xina”, i anirà a càrrec del Dr. Lluc Lòpez Vidal, professor dels Estudis de Dret i Ciència política de la UOC, i de Ivan González Pujol, estudiant de Doctorat.

S’exposa a continuació un breu resum dels continguts:

En la darrera dècada els conflictes per la sobirania en el mar de la Xina no només no han desaparegut, sinó que s’ha produït una escalada de tensió entre els principals actors de la zona: la República Popular de la Xina, Vietnam, Filipines, i dos actors externs, el Japó i els Estats Units. En l’origen de les friccions entre els països litigants existeix  no només una qüestió d’interpretació històrica sobre la sobirania de les illes implicades, sinó que també una discrepància sobre la lectura que se’n fa del dret internacional públic. A banda de les tradicionals reivindicacions territorials, el conflicte marítim recau el Règim Marítim en una zona rica de recursos en les aigües i en el subsòl marí.

El juliol de 2016 la Cort Permanent d’Arbitratge de la Haia va resoldre en un laude l’ús que sobre les Zones Econòmiques Exclusives i la Plataforma continental se’n podia realitzar per part de dos països litigants: la República Popular de la Xina i Filipines. Lluny d’acceptar el laude, la República Popular de la Xina va esgrimir que no acceptava la competència del Tribunal. La resta de països implicats en la zona s’ha oposat a la negativa xinesa i des d’aleshores ençà s’ha iniciat un perillós joc d’equilibris que amenaça la seguretat de la regió. En aquesta presentació, parlarem sobre com el Dret Internacional Públic regula a través de la Llei del Mar (UNCLOS, 1982) les fonts de controvèrsia. A més, enquadrarem el problema específic del Mar de la Xina i l’actuació dels diferents actors implicats.

Profesor Agregado de Filosofía del Derecho de los Estudios de Derecho y Ciencia Política de la UOC. Doctor en Derecho por la Universitat Pompeu Fabra. Director del programa de Doctorado de Derecho, Política y Economía de la UOC. Líneas de investigación: conflictos normativos, dilemas morales, metodología y argumentación jurídica, inteligencia artificial aplicada a las decisiones jurídicas.